Facebook vs Publishers

Ιαν 16, 2021 | Social Media

Η στρατηγική του Facebook για το επόμενο διάστημα, όπως πρόσφατα μας ενημέρωσε ο Mark Zuckerberg, είναι να μειώσει δραστικά τις spam και clickbait ειδήσεις, ενισχύοντας παράλληλα το δημοσιευμένο περιεχόμενο των χρηστών, μέσω μιας αλλαγής στον αλγόριθμο του. Η αλλαγή αυτή θα επηρεάσει τα timeline των χρηστών, που θα βλέπουν πλέον λιγότερες δημοσιεύσεις από εκδότες και περισσότερες από τους φίλους τους (πιο βαρυσήμαντες ειδήσεις, όπως λέει το μέσο). Οι παραπάνω ενέργειες με οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι μείζων στόχος του Facebook είναι η μείωση της εμφάνισης ψεύτικου και προσβλητικού περιεχομένου στη ροή ειδήσεων των χρηστών, καθώς και η ενίσχυση των δημοσιεύσεων που έχουν υψηλό engagement.

Πρέπει οι εκδότες να ανησυχούν; Εύλογα οι εκδότες έχουν πολλές απορίες αναφορικά με την αλλαγή και θεωρούν ότι θα επιφέρει δραματική μείωση στην οργανική προβολή τους. Το Facebook είναι για τους έλληνες εκδότες το σημαντικότερο κανάλι παραγωγής traffic (παγκοσμίως πρώτη πλέον, είναι η Google). Για να τους καθησυχάσει το Facebook τόνισε ότι θα συνεχίσει να δημοσιεύει περιεχόμενο από αξιόπιστους εκδότες. Η διευκρίνιση όμως δεν όριζε το ποιος θεωρείται αξιόπιστος εκδότης ή ακόμα και τον τρόπο που θα επηρεάζονται οι δημοσιεύσεις του. Σε νεότερη ανακοίνωσή του, την προηγούμενη εβδομάδα, ο Zuckerberg είπε ότι οι χρήστες θα καθορίζουν ποιοί είναι αξιόπιστοι εκδότες, μέσω αξιολόγησης. Προσωπικά θεωρώ, ότι οι παραπάνω αλλαγές θα επιφέρουν ακούσια βλάβη και σε περιεχόμενο υψηλής ποιότητας, λόγω του μικρού engagement που μπορεί να λαμβάνει.

Μια άλλη στρατηγική στόχευση του Facebook, που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την αγορά, είναι η προώθηση του Facebook Watch (και εν συνεχεία του Watch Party). Το Watch θέλει να εξελιχθεί σε αντίπαλο δέος των Youtube και Netflix, στην προσπάθεια του Facebook να προσελκύσει περισσότερα χρήματα από το budget των τηλεοπτικών διαφημίσεων. Η εκτίμησή μου είναι, ότι πρόκειται να αλλάξει τελείως αυτό που θεωρούμε μέχρι σήμερα βίντεο στο Facebook.

Όσο το Facebook με τις αλλαγές του, υποβαθμίζει το traffic των εκδοτών, τόσο θα αυξάνει η ανάγκη για τους εκδότες να αλιεύουν traffic από άλλα μέσα (Instagram, Google, Twitter, κα). Η περυσινή πιλοτική δοκιμή του “Feed Feed” σε έξι χώρες, αποδείχτηκε αποτυχημένη. Η δημόσια παραδοχή του Zuckerberg για προβλήματα που προκάλεσε η εν λόγω τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της κακής χρήσης και της κατάχρησης της πλατφόρμας, η οποία ενίσχυσε την εξάπλωση περιεχομένου μίσους και παραπληροφόρησης και χρησιμοποιήθηκε ευρέως για να επηρεάσει ψηφοφόρους στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ.

Το Facebook προσπαθεί να εξαλείψει τις ψεύτικες ειδήσεις, αλλά τα αποτελέσματά παραμένουν αμφιλεγόμενα. Μια νέα μεγάλη υποβάθμιση της ειδησεογραφίας δεν είναι απαραίτητα κακή για τους εκδότες, αλλά έρχεται σε αντίθεση με τη δημόσια στάση του Facebook για το πώς προσπαθεί να βοηθήσει τους εκδότες.